Ilmu sebagai penyelesaian?

Saturday, March 19, 2011

Adakah semua masalah dalam kehidupan boleh diselesaikan meggunakan ilmu? Habis tu apa perlunya naluri?
Dia ckp, selain ilmu tyalah iman tpi adakah iman manusia sentiasa di keadaan terbaik?

Seorg proscuter nak mendakwa seseorg pencuri wpun didapati pencuri mencuri kerana isterinya sakit tenat perlukan duit dan dirinya bru terlibat dalm kemlagan lalu patah tgn xmmpu bekerja, sekeliling juga kurg membantu. Kalau prosecutor tu gunakan ilmu yg dia ada, msti pencuri tu kena dakwa, msuk pnjara dan isterinya sengsara, tpi kalu dia ikut naluri, dia akan lepaskan pncuri dengan hrpan pencri tu insaf. Kalau pencuri tu dipenjara, msti dia akan jdi seseorg yg sgt benci kan dunia dan merasakan dunia xadil. Kalau dia dilepaskan, mgkn dia bhnti mencuri, mgkn tdak.

Manusia sgt cmplicated dan unique. Setiap org ada cara tersendiri utk menghadapi dan menyelesaikan masalah sama ada guna ilmu atau naluri. Ia juga bergantung kepada persekitaran, jadi bukan ke susah untuk menentukan mana yang benar dan mana yang salah.

Bagi aku, xsemua masalah boleh diselesaikan dengan ilmu, dan xsemua masalah ada penyelesaian. Certain perkara, patut dibiarkan begitu sahaja. Biarkan masa menjadi pengubatnya. Kalau semua benda dalam dunia mcam dunia digital yang hanya ada 1 dan 0, xdelah peribahasa "ditelan mati emak, di luah mati bapak", kan?

0 comments: