Bicara seorang lelaki

Tuesday, July 30, 2013

Aku mendengar khabar,
hadir seorang lelaki,
yang punya kuasa
membuat semua lidah terkelu
terbuai dengan suaranya

Lalu aku pergi melihat dia,
berdiri teguh,
di tengah ramai.

Disaat semua mata memandang,
kerdil dirinya,
namun besar wibawa
menegakkan kata-kata
menyangkal semua keraguan.

Terpasuk aku pada petahnya,
pada pandangan mata menerobos sanubari
dalam kagum dan iri
kini aku mengerti
maksud kata

Tegas saat menyatakan kebenaran,
lembut saat menanyakan perkhabaran.

Aku melihat seorang lelaki
diamnya mencermin kesepian
sepi dalam pujian
sunyi dalam godaan
kerna ada
yang memuja tanpa melihat
yang menyinta tanpa menerima.

Dia hamba yang Maha Bijaksana
kupuji bukan memuja
kusuka bukan menyinta
sekadar menyingkap kekaguman
pada fasih bicara
seorang lelaki yang jarang kutemui.



0 comments: